La CUP del Vendrell anuncia que hi haurà una candidatura de l'esquerra alternativa per les eleccions municipals de 2015

Durant els darrers tres mesos des de la CUP del Vendrell hem realitzat un procés de debat, obert a la ciutadania, per tractar diversos aspectes relacionats amb les eleccions municipals de l’any vinent.

En primer lloc volem destacar la novetat del procés, com a mínim a nivell local, ja que normalment els partits polítics “tradicionals” prenen les seves decisions dins les quatre parets de les respectives seus. Des de la CUP del Vendrell entenem que els càrrecs electes no haurien de ser més que simples portaves de la voluntat popular. És en aquest sentit que crèiem que les decisions referents a les municipals de 2015 no les havíem de prendre sòls, sinó conjuntament amb la població del Vendrell o, com a mínim, amb aquelles persones que així ho volguessin.

Valorem molt positivament aquest procés. En les tres assemblees obertes que hem realitzat han participat més d’una cinquantena de persones, des de militants i simpatitzants de la CUP, a membres d’altres organitzacions com EUiA i Procés Constituent, i moltes persones a títol individual relacionades amb el teixit associatiu de la vila, els sindicats alternatius i combatius, etcètera. Totes elles han pogut opinar, proposar i votar els diferents acords que s’han anat prenent.

Aprofitem aquest comunicat per anunciar, de forma pública i definitiva, que a les properes eleccions municipals de 2015 hi participarà una candidatura unitària de l’esquerra alternativa de la nostra vila. Que aquesta alternativa sigui possible és fruit de la feina feta, moltes vegades sense visualització a nivell públic, principalment durant els darrers quatre anys. Un exemple ha sigut la promoció de diferents plataformes unitàries, com la del 29J contra el feixisme, o la Plataforma per una Sanitat Digna, espais de lluita conjunta.

Aquesta candidatura, però, no pretén ser una coalició amb un interès merament electoralista sinó volem que sigui un projecte que perduri en el temps de forma estable. Tenim molt clar que les eleccions municipals no són l’objectiu final, sinó que són una eina més per aconseguir canviar la dinàmica negativa del nostre municipi. L’objectiu d’aquest procés no ha de ser únicament sumar més vots sinó, per sobre de tot, sumar forces.

Els vendrellencs i vendrellenques disposaran d’una alternativa real de canvi a nivell municipal, fora dels partits que porten més de trenta anys governant la vila o de la xenòfoba i ultradretana PxC.

Aquesta candidatura no serà únicament una coalició de partits polítics, sinó que hi participaran entitats i organitzacions de la vila, així com persones a títol individual que creguin que un altre El Vendrell és possible. Tenim molt clar que per poder canviar alguna cosa és necessari tenir un peu dins l’ajuntament però, sobretot, tenir l’altre al carrer. No existeixen fórmules màgiques ni sigles salvadores, de la nefasta situació en la que es troba el nostre poble només en sortirem si els vendrellencs i vendrellenques que realment volem canviar la situació som capaços de treballar colze amb colze.

També anunciem que, de forma unànime, s’ha acordat crear una Taula de Participació Popular. Aquesta serà una eina que servirà de nexe d’unió entre l’Ajuntament i la gent del carrer, i en formaran part els regidors i regidores de la candidatura, representants de les diferents organitzacions i entitats que formin part del projecte, i persones a títol individual. Aquest espai servirà per fer arribar al poble la informació de tot allò que succeeixi al consistori. També recollirà totes les preocupacions, propostes i iniciatives que sorgeixin de la gent al carrer i les farà arribar a l’ens municipal. En definitiva, serà una eina que garantirà el flux d’informació ajuntament-poble i poble-ajuntament, segurament una de les grans mancances del nostre municipi, aportant així el màxim de transparència.

Aquesta Taula de Participació Popular, així com les Assemblees Obertes, serà un espai de debat, de generació de propostes i de decisió en relació amb allò que estigui relacionat amb el municipi i el consistori.

Durant aquestes assemblees obertes també s’han acordat una sèrie de mínims que han de respectar totes les organitzacions i persones que formin part de la candidatura, així com un seguit de principis ètics que farem públics durant els propers dies.

Entre molts altres, s’ha acordat que no podran formar part d’aquest projecte cap dels partits que formen part de l’equip de govern municipal. Entenem que són els responsables directes, d’una manera o altra, de la degradació del nostre municipi i que, a més a més, no han sabut aportar solucions a les problemàtiques del poble. No només això, sinó que les poques propostes normalment han passat per fer pagar a la gent del carrer els errors que amb la seva gestió han generat ells. Per tant, creiem que seria contradictori que aquests partits formin part d’aquest projecte rupturista que presenta una alternativa al model de municipi i de gestió actual. Volem que d’una vegada per totes els vendrellencs i vendrellenques recuperin el control del seu propi poble.

També som conscients que tot i ser una candidatura municipalista El Vendrell forma part d’una realitat més àmplia que són els Països Catalans. Tampoc podrà formar part d’aquest candidatura cap partit, entitat, organització o persona que no respecti i treballi per garantir el dret a decidir del poble català, el dret a l’autodeterminació dels pobles. Entenem, però, que hem de poder decidir en totes aquelles qüestions que afecten les nostres vides, ja sigui respecte la nostra realitat política, social o econòmica.

En quant els principis ètics, entre d’altres, s’ha acordat una limitació de mandats. Les persones que ens representin al consistori només ho podran fer durant un màxim de dues legislatures.

També s’ha acordat que els càrrecs electes només podran cobrar un sou màxim de 1.500€ nets al mes.

En el cas que un regidor o regidora hagi de renunciar a la seva feina per dedicar-se a treballar pel municipi, el seu sou seria equivalent al que ja percebia, respectant sempre el topall màxim. És a dir, si cobrava 1.200€ continuaria rebent aquest quantitat, si en cobrava 2.000€ en cobraria 1.500€.

A més a més, també es renunciarà a cobrar les dietes per assistència a plens, comissions, patronats, etcètera.

Tot aquest excedent es destinarà a un fons que, de forma participativa, es decidirà posteriorment com es retorna al poble.

També es va acordar renunciar a tots aquells privilegis del que disposin els càrrecs electes municipals.

Un cop hagi passat l’estiu continuarem amb aquest procés obert de debat en relació a les properes municipals, principalment sobre diferents eixos de treball: elaboració del programa, format de la candidatura, confecció de les llistes.

CUP EL VENDRELL

15 de juliol de 2014