Recull d'opinions i conclusions de l'Assemblea Oberta

El passat dia 29 de març es dugué a terme, al Centre Cívic del Vendrell, la primera Assemblea Oberta encarada a definir el paper de la CUP El Vendrell a les pròximes eleccions municipals, previstes pel 2015. Al llarg de tota la tarda, les persones participants debateren sobre tres qüestions que, des del nostre punt de vista, havien de ser tractades de la manera més àmplia possible. Així doncs, els tres punts entorn els quals girà l'assemblea foren: Anem a les eleccions municipals del 2015? Com hi anem? Què hi hem d'anar a fer?

Al llarg d'aquest document exposarem sintèticament les principals idees que sorgiren al llarg de la tarda i les decisions que s'adoptaren. Malgrat que l'assemblea s'organitzà a través de petits grups de debat i discussió, enteníem que aquesta metodologia era útil per fomentar la participació, però al llarg de les següents línies farem un compendi global de les opinions i propostes plantejades, ja que d'aquesta manera ens serà més fàcil fer-nos una idea general d'allò que es va parlar a l'assemblea.

QÜESTIÓ 1: Anem a les eleccions municipals del 2015?

La resposta a aquesta pregunta fou pràcticament unànime, tots els participants de l'assemblea van mostrar-se d'acord en la necessitat que la CUP El Vendrell es presentés a les eleccions municipals de l'any vinent. Bona part de les intervencions estigueren encarades a destacar la necessitat d'una candidatura que plantegés una alternativa àmplia als partits polítics que actualment tenen representació al consistori, malgrat que també es féu èmfasi en els riscos que planteja la política institucional (caure en dinàmiques electoralistes, xoc entre el funcionament institucional i la mecànica assembleària de la CUP, etc.).

Al llarg d'aquest punt, també es va destacar la necessitat de mantenir la feina a peu de carrer i es va generar un primer debat sobre la funcionalitat dels regidors, una qüestió que s'abordà més àmpliament al llarg de la tercera qüestió.

Votació :

Després de l'exposició del posicionament de cada un dels grups es procedí a fer una votació per tal de plasmar de manera precisa la voluntat dels participants. Davant la pregunta “La CUP del Vendrell s'ha de presentar a les eleccions municipals del 2015?” obtinguérem els següents resultats:

Sí - 25 vots

No - 0 vots

Abstenció - 0 vots

Per tant, per unanimitat es decidí que la Candidatura d'Unitat Popular ha de ser present a les pròximes eleccions municipals.

QÜESTIÓ 2: Com hi anem?

La segona de les qüestions que foren debatudes girava entorn de les característiques de la candidatura. Enteníem que, fonamentalment, existien dues possibilitats de fer efectiva la presència de la CUP a les eleccions municipals: presentar-se sols o a través d'una coalició. Si bé el debat fou força extens i es traçaren unes primeres línies d'actuació que des de la CUP del Vendrell haurem de tenir molt en compte a l'hora de plantejar la candidatura, no s'arribà a cap conclusió precisa sobre com o amb qui ens hem de presentar. Fonamentalment, es destacà la importància d'evitar una coalició estrictament electoralista, en el cas que la candidatura s'estructuri conjuntament amb altres formacions, es féu èmfasi en la importància del treball conjunt previ i de la coincidència ideològica de les organitzacions que formin la coalició.

A més, també s'esmentà el fet que la candidatura no només ha de comptar amb la participació de partits polítics, sinó que s'hauria de cercar la implicació d'altres organitzacions, entitats i persones independents. En aquest sentit, també es plantejà la importància de marcar uns límits a l'hora de fer coalicions, una possible coalició ha de ser coherent amb el nostre discurs. Un punt que remarcaren diverses persones fou la importància de mantenir una metodologia basada en l'assemblearisme, així doncs, s'entenia que la creació d'una hipotètica coalició electoral no hauria de modificar aquesta dinàmica de treball.

Destacant la importància de mantenir aquesta coherència, diverses persones plantejaren que no es plantegés cap pacte electoral amb cap de les formacions polítiques que actualment tenen presència al consistori, ja que trobaven força difícil plantejar una alternativa amb persones que són responsables de l'actual situació del municipi.

Un altre element a destacar és que, més enllà del format de la candidatura, es considerà de gran importància comptar amb un bon projecte de ciutat, s'entenia que la candidatura s'havia de formar seguint una concepció comuna d'aquest projecte.

Finalment, s'esmentà la possibilitat d'una coalició amb EUiA, tot i que no estaven massa clares la relació que s'havia de tenir amb ICV.

Així doncs, sí que s'aprecien alguns punts a seguir a l'hora de plantejar la candidatura de les properes municipals però, degut a la manca de concreció, des de la CUP del Vendrell ens comprometérem a convocar una nova Assemblea Oberta per tal de definir els criteris mínims que haurem d'adoptar a l'hora de plantejar una coalició electoral.

Votació:

Entenent que havien sorgit propostes molt diverses i que, més que poder ser sotmeses a votació, s'havien de prendre en consideració i acabar de definir, decidírem plantejar la següent pregunta: estem oberts a presentar-nos en coalició? Amb l'objectiu de determinar si aquesta possibilitat era vista amb bons ulls per la majoria de participants o, si per contra, es preferia que la CUP es presentés en solitari. Els resultats de la votació foren els següents.

Sí - 23

No - 0

Abstenció - 0

D'aquesta manera, s'obrien les portes a què la CUP El Vendrell es pogués presentar en coalició a les properes eleccions municipals.

QÜESTIÓ 3: Què hi hem d'anar a fer?

Des de la CUP del Vendrell, considerem imprescindible definir allò que volem anar a fer a l'Ajuntament, no volem quedar-nos únicament amb proclames buides de contingut, sinó que treballem per construir, dia a dia, una alternativa sòlida construïda a través de la participació de la ciutadania. Aquesta qüestió fou abordada des d'òptiques i punts de vista molt diversos i, per tant, les opinions que s'hi recolliren també ho foren.

En termes generals, es féu èmfasi en el paper de la CUP com a mecanisme destinat a traslladar les inquietuds i les demandes de les classes populars al consistori, és per aquest motiu que elements com el foment de la participació ciutadana o la creació d'una taula ciutadana destinada a aportar propostes al consistori mitjançant els representants de la CUP també es destacaren com a punts importants a tenir en compte.

Per altra banda, també s'esmentà la importància que aquest procés es doni a la inversa, és a dir, que la representació de la CUP serveixi per millorar la transparència del consistori i publicar tota aquella informació que pugui ser d'interès per la ciutadania. També es comentà que aquesta tasca hauria d'anar especialment encarada al deute municipal, un dels més elevats de Catalunya.

Emmarcat en aquests fonaments participatius, es proposà que no únicament els hipotètics regidors de la CUP s'encarreguessin d'anar a les reunions dels òrgans del consistori, sinó que es busquessin persones preparades per treballar els temes específics que en molts casos s'hi tracten, independentment de si són militants de la CUP o no.

Altres qüestions plantejades són la d'impulsar un sou ètic que s'ajusti a l'actual situació social i econòmica, ser prudents a l'hora de pactar amb altres partits, treballar per combinar la metodologia assembleària amb el funcionament de les institucions, etc.

Votació:

Al finalitzar aquest eix no es féu votació, ja que consideràvem que, més aviat, estava encarat a fer un recull de propostes destinades a preparar el projecte polític de la CUP per les properes eleccions municipals.