La CUP del Vendrell presenta una moció per la devolució del cànon digital

La CUP ha presentat, a l'Ajuntament del Vendrell, una moció per la revisió de la Llei de propietat intel·lectual i la devolució de l'anomenat 'cànon digital'. Al no tenir representació al consistori, i per tant no poder presentar directament cap tipus de moció, ha fet arribar l'escrit a l'equip de govern per tal que la presentin en nom seu.
La Llei de propietat intel·lectual, aprovada pel Reial Decret 1/1996 va introduir el pagament d'una compensació amb l'objectiu de compensar els drets de propietat intel·lectual que es deixen de percebre per raó d'una possible còpia digital, de continguts protegits, que es pugui fer amb algun aparell de reproducció o emmagatzematge. El cànon també s'aplica a la reproducció de continguts protegits en espais públics com centres de la tercera edat, associacions culturals, escoles, centres esportius, establiments comercials, festes locals, etc...

Tanmateix, el passat 21 d'octubre de 2010, el Tribunal de Justícia europeu va declarar il·legal el cànon, resolent que l'aplicació del mateix no s'ajusta a la legislació comunitària perquè s'aplica de manera indiscriminada.

La moció de la CUP critica que sigui un cost afegit que hagin de pagar tots els consumidors i consumidores, al marge de si el material adquirit s'utilitzi, o no, per a la reproducció privada de material subjecte a drets de propietat intel·lectual, vulnerant així la presumpció d'innocència del consumidor.

També recorda que les administracions, entre elles l'Ajuntament del Vendrell, destinen importants quantitats a l'adquisició de material subjecte al 'cànon digital' que no es destinen a la còpia o enregistrament de continguts protegits. L'organització independentista també critica el fet que s'apliqui a tot tipus d'espais públics i ressalta que aquests centres no es lucren ni comercialitzen la música que escolten ja que la finalitat és simplement la d'acompanyar o ambientar el local.

La CUP denuncia la indefensió que provoca aquesta situació ja que la majoria d'entitats i consumidors es veuen obligats a pagar el cànon per no haver de fer front a la denúncia i posterior sanció.

Entre els acords de la moció, la CUP demana que l'Ajuntament del Vendrell comptabilitzi la quantitat pagada en concepte de 'cànon digital' des de que aquest és vigent, i que reclami aquest import a l'SGAE. Així mateix, reclama que l'Ajuntament doni suport a les entitats i col·lectius de la vila que hagin pagat el cànon i desitgin fer una reclamació del mateix.

La moció preveu que en el cas que l'SGAE no s'avungui a retornar els diners, que l'Ajuntament del Vendrell deixi de pagar immediatament qualsevol taxa a aquesta entitat provada, així com declarar l'SGAE entitat 'non grata' al municipi.

Per acabar, el text de la CUP del Vendrell insta al Parlament Català i al Congrés dels Diputats de l'Estat espanyol, a revisar en profunditat el marc legal dels drets d'autor, per tal que sigui més just i que conciliï els drets de la propietat intel·lectual amb el lliure intercanvi sense ànim de lucre.