Sobre els fets succeïts als Pisos Planes

El passat 17 de febrer ens va sorpendre la notícia d'una batussa entre veïns de la zona coneguda com a Pisos Planes, contra membres del cos dels Mosos d'Esquadra.

Segons la versió policial apareguda als mitjans de comunicació, els agents van iniciar un procés d'identificació de persones del barri, quan una d'aquestes hauria reaccionat de manera agressiva a la seva identificació. Segons la mateixa versió durant l'escorcoll superficial se li va trobar una peça de haixix i com a conseqüència de la seva actitud i la seva resistència, el van detenir. Va ser durant aquest procés quan desenes de veïns de la zona es van apropar al lloc dels fets i van començar a llençar objectes contundents contra els agents començant així els incidents més greus. (...)

La versió dels veïns, segons aparició apareguda també als mitjans de comunicació, difereix de la policial, apuntant a l'origen de la crispació a una presumpta actuació altiva i agressiva dels efectius policials que van identificar el noi. Un testimoni insisteix que abans que s'arribés a la situació crítica, els Mossos van arremetre de forma desmesurada contra el noi quan els va dir que no portava a sobre cap documentació. Fins i tot, segons mitjans de comunicació, els veïns estan recollint signatures per presentar una denúncia col·lectiva als jutjats.

La realitat és que poder donar una opinió exacta sobre els fets en concret és complicat, davant les diferents versions existents d'una banda i altra. Des de la cinquantena d'implicats que reflexa el portal digital DelCamp.cat o el setmanari El 3 de vuit, a les més de 200 persones esmentades pel Diari del Baix Penedès... Des de la CUP del Vendrell creiem que s'han de valorar els fets des del sentit comú, tenint en compte que quan succeeixen aquest tipus de situacions no tot és blanc o és negre, sinó que hi intervenen diferents factors. Tan dolent és donar per fet que totes les persones que hi van participar eren uns criminals només pel fet de ser d'origen immigrant, com donar per fet que els Mossos d'Esquadra van actuar de forma violent i/o desmesurada.

Per nosaltres un dels factors més important és la criminalització que ha patit la població immigrant per part del partit xenòfob i ultradretà Plataforma per Catalunya, amb el silenci permissiu de Convergència i Unió, lligada de peus i mans pel ja més que públic "pacte de govern sota mà". Des de la seva aparició l'any 2003, la formació d'extrema dreta, amb el seu líder messiànic al capdavant, s'ha dedicat de forma contínua a denigrar, mentir i atacar a tota aquella persona d'origen immigrant. Aprofitant els seus càrrecs públics han llençat una campanya municipal per donar a entendre que tots els immigrants són uns delinqüents, realitzant, fins i tot, una persecució contra tots els establiments regentats per vendrellencs i vendrellenques d'origen immigrant.

Des de la CUP considerem que aquests atacs continus han fet enrarir completament la convivència al nostre municipi, portant a la persona immigrada la sensació de patir una persecució mediàtica i policial. Aquest sentiment queda reflexat en la declaració d'un veí de la zona: "ens dóna la sensació que el fet que al barri hi hagi un percentatge bastant elevat del col·lectiu immigrant fa que tinguem una vigilància policial matí, tarda i nit". Així doncs, considerem que aquest sentiment de persecució és una de les claus per explicar que, una suposada actuació policial rutinària desemboqui en una batalla campal.

Considerem vergonyoses i menyspreables les declaracions del senyor Armengol arran d'aquests fets. Frases com "la guerra ètnica ja ha començat" i "s'estendrà arreu del país com una taca d'oli, igual que ha passat als suburbis de París" només busquen atemorir la població, donant a entendre que les persones d'origen immigrant són els nostres enemics, i així difondre l'odi contra els nouvinguts per aconseguir beneficis electorals.

Des de la CUP del Vendrell també volem recordar que la zona coneguda com a Pisos Planes sempre ha estat una de les zones més "degradades" i "conflictives" del nostre municipi. Sempre ha estat conflictiva però és només als darrers anys en que la seva població ha estat majoritàriament d'origen immigrant i fins fa poc, era gent suposadament autòctona la que l'habitava. És per això que nosaltres considerem que l'origen de les persones que hi viuen no és el factor que determina la conflitivitat o no existent a la zona, sinó les condicions socials que allà s'hi donen.

És per això que nosaltres demanem als diferents partits que es troben a l'Ajuntament que d'una vegada per totes actuïn amb sentit comú, deixant de banda els interessos particulars i de partit de cadascú. Els demanem que des del consistori es treballi de forma immediata per garantir la convivència al nostre municipi, apostant per la via social i no per la policial.